Haj: hogyan tegye erőssé vitaminokkal?

Haj

Haj

Azt már tudjuk, hogy sok vitamin, táplálék kiegészítő hozzájárul a szervezet normál működéséhez és fontos szerepet játszik az immunrendszer védekezésében. De vannak vitaminok, amelyek kifejezetten fontos szerepet játszanak a haj egészségében.

A mai gyors tempójú világban sokan kevésbé figyelnek oda az étkezésükre. Gyakori a rossz minőségű, gyors ételek fogyasztása. Zöldségek, gyümölcsök egyre kevésbé kerülnek bele az étrendekbe, ami különböző vitaminhiányos betegségekhez vezethet, beleértve a bőrre, hajra és a körmökre gyakorolt hatásaikra is. Ilyenek például a hajhullás, a kopaszodás, korpásodás vagy az egészségtelen töredezett, foltos körmök.

Dr. Rupali Datta, táplálkozási szakértő szerintem “Az, amit megeszünk, szoros kapcsolatban áll a bőr és haj egészségével. Megfelelő kalória, egészséges zsírok, fehérjék és vitaminok elengedhetetlenek  az egészséges hajhoz. Különösen fontos vitaminok közé tartozik az A-, E-, D-vitamin. Naponta elfogyasztott megfelelő tápanyagok természetes formái sokkal egészségesebb a hajnak is. Így naponta friss zöldség, gyümölcs, diófélék és magvak fogyasztása szükséges.”

Dr. Surojit Gorai, bőrgyógyász szerint a biotin elősegíti a glükóz termelését és a fehérjéket aminosavakká való alakítását. Mivel a haj maga keratint tartalmaz, ami egyfajta fehérje, így ezek a vitaminok segítik az egészséges hajtincseket.

De nézzük azt az öt vitamint, ami nagyban befolyásolja a haj egészségét.

1. Biotin

Ha hosszabb, egészségesebb hajat szeretnénk, nem felejthetjük el a biotint. Ez egy széles körben alkalmazott vitamin a gyors hajnövekedés érdekében. Biotin, azaz B7-vitamin, a B-vitaminok családjába tartozik. Kulcsszerepet játszik a haj normál állapotának fenntartásában. Igaz, hogy étkezéssel sok biotin kerül a szervezetbe, de mivel vízben oldódó vitaminról van szó, a test nem képes elraktározni és így amit nem használ fel a szervezet az kiürül. Szóval fontos a folyamatos pótlása. Sok hajápolási termék tartalmaz biotint.

Biotin tartalmazó ételek: gomba, avokádó, tojás, lazac, mogyoróvaj

2. A-vitamin

Az A-vitamin a másik vitamin, ami létfontosságú a sejtnövekedés szempontjából. Segít a fejbőrön lévő faggyú előállításába, ami csökkenti a fejbőr kiszáradását, korpásodását. Egy kutatás szerint az A-vitamin harcol a szabadgyökök ellen is, amelyek a hajat megtámadják. Bár az A-vitamin elengedhetetlen az egészséges hajhoz, óvatosan kell vele eljárni, mivel a túl sok toxicitáshoz vezethet, ami hajhullást okozhat.

A-vitamint tartalmazó ételek: csukamájolaj, barack, répa, spenót.

3. E-vitamin

Az E-vitamin egy erős antioxidáns, amely javítja és építi a szöveteket. Elengedhetetlen az egészséges hajnövekedéshez. Az E-vitamin csökkenti a gyulladást, fokozza a vérkeringést, növeli az oxigénellátást és javítja a sérült hajhagymákat. A műtétek előtt is ajánlott az E-vitamin alkalmazása legfőképp a vérveszteség miatt.

E-vitamint tartalmazó ételek: különböző magvak, mandula, avokádó, brokkoli.

4. C-vitamin

A legismertebb tény, hogy a C-vitamin segíti az immunrendszer működését és véd a megfázások és más fertőzések ellen. De sokan nem tudják, hogy a C-vitamin segíthet a haj erősítésében is. Ennek az egyik oka az lehet, hogy a C-vitamin segíti a szervezet kollagén előállítását, amely fontos fehérje a haj, bőr és köröm számára. Ezenkívül még a C-vitamin erős antioxidánsnak is tekinthető, amely küzd a testszöveteket károsító szabadgyökök ellen.

C-vitamint tartalmazó ételek: narancs, pirospaprika, kelkáposzta, kelbimbó, brokkoli, eper, grapefruit.

5. D-vitamin

Az egyik legegyszerűbb módszer a D-vitamin szint növeléséhez, ha napi 15-20 percet töltünk a napsütésben. Ez nyári hónapokban könnyen megoldható, viszont a téli, “sötét” hónapokban kevésbé. Ilyenkor több D-vitamin tartalmú étel vagy táplálék kiegészítők fogyasztása van szükség. A D-vitamin segíti az immunrendszer normál működését, és fontos szerepet játszik a sejtosztódásban is.

D-vitamin tartalmú ételek: halfélék (makréla, lazac, kardhal, angolna) és a gombafélék (maitake, portobello)

Most már tudjuk, hogy milyen vitaminokra van szükségünk a haj egészségéhez, erősítésére és milyen ételekben találjuk meg őket. Fogyasszunk minél több ilyen ételt, hogy elkerüljük a hajhullást és egészséges, szép hajunk legyen.

Ez megosztható!

PinIt
Top