Az agy táplálékai

agy-tapanyagok

Az agy rengeteg tápanyagot igényel. Miközben mérete csupán a testtömegünk kettő százalékát teszi ki, elhasználja a test energiájának és a vérnek 20%-át. Tízszer annyi tápanyagot igényel, mint a test többi szövete.

Nincs ez másként a különféle mikrotápanyagokkal sem, mint például vitaminok, ásványisók, egyebek. Az agy minimum tízszer, de néhány vitamin esetében ezerszer többet használ fel, mint például egy szívizom szövet. Amikor lelassult gondolkodású emberekkel vagy csökkenő IQ teszteredményű gyerekekkel találkozom, az első gondolatom mindig az: mit esznek?

Az agyunk jó minőségű táplálékokat igényel és ha ezt megkapja, jobban teljesít. Ha nem kapja meg, állapota romlik és sajnos azt kell mondjuk véglegesen. Míg a bőr, az izmok vagy a csontok képesek újra felépülni, a jelenlegi tudásunk szerint az agy nem. Pedig a hosszan tartó stressz például roncsolja az agyi szöveteket. Ezt a közelmúltban kutatások igazolták. 

Van egy másik korábbi téveszme is, amit talán Einstein mondásának tartanak, miszerint az agyunk mindössze töredékét használjuk mindennapi tevékenységeinkhez. Ez nem igaz sajnos. A teljes agy, minden apró szövete részt vesz a tevékenységeink koordinálásában és már a legkisebb sérülés, a legkisebb kieső terület is látványos hiányt képes okozni.

Tápláljuk és védjük tehát neuronjainkat és alább összegyűjtöttem pár dolgot, amivel kényeztethetjük őket:

Sötét gyümölcsök

Áfonya, szeder, szamóca, meggy, stb… minél sötétebb, minél jobban megfogja a ruhát vagy a kezünket, annál értékesebb táplálkozási szempontból. A bennük található antocianin nevű vegyület, ami a kékes-piros színért is felelős, növeli a vérerek integritását, javítják a keringést és ez által jobb vérellátást biztosítanak minden szervünknek, beleértve az agyunkat is.

Magas flavonoid és c-vitamin tartalmuknál fogva védik a sejteket a környezeti ártalmaktól mint antioxidánsok. Az Alzheimer kór egyik hatékony ellenszerének tartják például az áfonyát és több országban ajánlják idősödő embereknek. Egy 2005-ös tanulmányban kimutatták, hogy az áfonya fogyasztása jelentősen képes csökkenteni az agyér elzáródás (sztrók) kialakulásának esélyét.

Naponta egy fél bögrével kellene fogyasztani belőlük, vagy ennek megfelelő hatóanyag tartalmú áfonya kapszulával helyettesíteni.

Lecitin

A lecitin minden élő sejtben megtalálható. Legnagyobb koncentrációban az agysejtekben és a májban. Az agysejtek esetében a lecitin a felelős az információ egyik sejtről a másikra történő átjutásáért. A sejtek nyúlványait körülvevő un. mielin hüvely feladata az információ áramlási sebességének növelése. Ezt építi fel a testünk a lecitinből.

Mellékesen a lecitin képes feloldani a koleszterint és a véráramba juttatni, ezáltal hozzá járul a vérerek belső falának tisztaságához.

Granulátum és kapszula formában kapható és a napi rendes adagja 4-5 gramm körül lenne. Napi 15-20 grammig is felvihető a mennyisége, amennyiben valakinek magas a koleszterin szintje. Süthető, főzhető, gyakorlatilag bármilyen ételbe elkeverhető. Az élelmiszeripar és a sütőipar is használja.

Omega-3 olajok

Az agy a legzsírosabb testrészünk és a zsírtartalmának 70%-a omega-3 zsírsavakból áll. Könnyen belátható, hogy ezek fogyasztása hozzájárul az agy állapotához. Olyannyira, hogy a a kismamáknak és a csecsemőknek kimondottan javasolják az omega-3 kiegészítést, mivel az agy felépüléséhez szükséges.

Növényi omega-3 forrás a lenmag olaj, állati eredetű a halolaj. Mindkettő jó. Van aki erre esküszik, van aki arra. Talán a kettő együtt, felváltva a legjobb.

Kapható omega-3 tartalmú tojás is a boltokban “Okos tojás” néven. Ez úgy készül, hogy 20% lenmagot kevernek a tyúkok tápjába és ettől a tojás omega-3 és e-vitamin tartalma harmincszorosára növekszik a normál tojáséhoz képest.

Hal

A zsíros halak húsa kiváló omega-3, b-vitamin és Q-10 forrás. Mindhárom az agy és az érrendszer támogatásában vesz részt. A busa, a szardínia, a ponty, angolna, harcsa, makréla, mind jó választás.

Sajnos a sütéskor a jelentős része veszendőbe megy, de párolásnál és főzésnél megmarad. Mivel nálunk a halak főleg sütve jelennek meg az éttermek választékában, nem igazán javaslom ezt a módszert.

Halolaj kapszulák állandó és kitűnő minőségben adnak halolajat, de otthon is elkészíthető a hal úgy, hogy a tápértéke megmaradjon.

Dió

A dió, ha óvatosan bontjuk fel a héját, úgy néz ki belülről, mint egy agy. Nem?

A hasonlóság miatt könnyű lesz megjegyezni, hogy agytáplálékról van szó. A teljes b-vitamin sorozat mellett 9 gramm fehérjét is tartalmaz egy negyed csészényi (3-4 evőkanál), ami egy napi adagnak tekinthető. A dió emellett ásványi sókban is gazdag. A vas, a cink, a kálium és a magnézium tartalma jelentős és ezek mind az agyhoz köthető tápanyagok. A Q-10 és szelén tartalma védi az agysejteket, mint antioxidánsok. Telítetlen zsírsav tartalmáról pedig  már egy bekezdéssel ez előtt említést tettem, miért fontos.

A benne található természetes e-vitamin védi a diót a megavasodástól.

A diót remekül lehet kombinálni más ételekkel. Hússal, zöldségekkel, süteményekkel… stb … Legyen kreatív.

Csíra

Télen főleg nincs jobb agytáplálék, mint a csírák. Olcsó, otthon nevelhető és roppant gazdag tápanyagban. A csírák neveléséhez érdemes egy tanulást előtte beiktatni. Sok vesződségtől óvja meg magát, aki egy gyakorlott csírakészítő tanácsait kikéri és jól használható eszközökkel áll neki. A boltokban kapható pár száz forintos csíráztató tálakkal nem fog sikert elérni.

A csíra gazdag proteinben, b-vitaminokban és ásványi anyagokban. Nyersen kell fogyasztani és nem túl sokat. Naponta egy-két evőkanál ideális és könnyen előállítható mennyiség.

Joghurt

A joghurt fehérje tartalma érdekes aminosav összetételű. Gazdag az agyat stimuláló tirozin és szegény az azt lenyugtató triptofán nevű aminosavban. Ennek tudható be, hogy joghurtot fogyasztva az ember felélénkül, mintha egy kávét ivott volna.

Ráadásul remekül keverhető az előbb felsorolt anyagokkal. Gyümölcsökkel, lecitinnel, dióval, stb… Szinte minden elrejthető joghurtban és hidegen remek étel.

Víz

Az agyunk szürkeállományának 80%-a víz (a fehérállománynak csupán 70%-a). A víz szállítja a sejtekhez a tápanyagokat, az oxigént és onnét elviszi a keletkezett salakanyagot. Ugye nem felejtettük el, hogy ez éppen tízszer annyi, mint a szervezetünk bármelyik egyéb szövetéből.

Nem meglepetés tehát, hogy a víz hiány először az agy elfáradásában mutatkozik meg. Már 2% testfolyadék elvesztése olyan állapotot idéz elő az agyban, hogy képtelen lesz egyszerű matematikai alapműveleteket elvégezni.

Ginkgo biloba

Számtalan kísérlet igazolta, hogy a ginkgo biloba minden más gyógynövénynél hatékonyabban járul hozzá az agy serkentéséhez. A hajszálerek rugalmasságát és átjárhatóságát biztosítja és ebből az agyban igen sok található. Amikor ezek jobb állapotba kerülnek, akkor több vér, több oxigén, több tápanyag jut el agyunkhoz és az meg is fogja hálálni.

Gyógynövény boltokban standardizált formában beszerezhető, de bármely kertben is megnő. Napi 60-120mg a hatékony adagja.

Rozmaring

A hagyományos népi gyógyászatban az emlékezés virágának nevezték. Hozzájárul a koncentrációhoz azáltal, hogy megnöveli a fej és az agy vérellátását. Frissen, nyersen fogyasztva tökéletes antioxidáns.

Amikor frissen fogyasztjuk egy szálat (8-10cm) vágjunk apróra és szórjuk a salátánkra vagy a reggeli italunkba. Amikor szárítva teaként isszuk, egy kávéskanélból készítsünk jóízű teát.

Egyelőre ennyi jutott eszembe. Ha fel akar egy kicsit gyorsulni, a fentiekből válasszon ki és egyen meg hármat mára és érezni fogja az eredményt. Például azt, amit én: mindenki lelassul Ön körül.

Címkék:

Ez megosztható!

PinIt
Top