Az e-vitamin kérdésről

e-vitamin

Az átlagosan étkező polgártárs naponta átlagosan 6,9mg E-vitaminhoz jut hozzá, amennyiben betartja a hivatalosan ajánlott étrendi tanácsokat és tudományosan megalapozott tápanyag beviteli értékeket.  Ez kevesebb mint fele annak, mint amit minimális mennyiségként javasolnak a hivatalos szervek (15mg) és csak töredéke annak, mint amit én javaslok és fogyasztok.

Mivel a fenti adat egy USA-ban zajlott vizsgálatból derült ki és hazánkban még kevésbé elterjedt az e-vitaminnal dúsított élelmiszer, a hazai helyzet ennél is rosszabb lehet. Erre vonatkozó adatot nem találtam publikálva.

A tudósok arra a következtetésre jutottak, hogy “nehéz hozzájutni a szükséges e-vitamin mennyiséghez, amennyiben valaki nem növeli meg drasztikusan a zsír beviteli értékét.

Zsír helyett

Mivel évek óta azt tanácsolják a szakértők, hogy a zsírfogyasztást csökkenteni kell és ezt a trendet lovagolta meg az élelmiszeripar is, nem könnyű valakit rábeszélni arra, hogy az egészsége érdekében igyon meg naponta egy bögre étolajat. A helyzetet nem csupán az rontja, hogy az embereket nehéz rábeszélni a több zsír evésére, hanem az is, hogy a piacon kapható e-vitamin kapszulák nagy része semmit nem ér.

Itt most egy kis szakmai szöveg következik, de nem nehéz megérteni:

A természetben az e-vitamin legaktívabb formája  az alfa-tokoferol névre hallgat. A növényekben és a gyümölcsökben az alfa-tokoferol kizárólag egyetlen izomer formájában – név szerint RRR-alfa-tokoferol – található meg. Mindig.

Ez nem mondható el az étrend-kiegészítőkben található e-vitaminról. Amennyiben egy E-vitamin teljesen természetes forrásból származik, akkor az is csupán az RRR-alfa-tokoferol izomert tartalmazhatja. Amennyiben szintetikusan állították elő, akkor összesen nyolc különböző izomert tartalmaz, amik csökkenő mértékben bioaktívak. A fele egyáltalán nem hasznosul, mert a szervezetünk nem ételként, hanem kőolajként kezeli.

Nem minden esetben könnyű felismerni a terméket. Én megnéztem 9 itthon kapható étrend-kiegészítőt és E-vitaminnal dúsított ételt és vagy fel volt rajta tüntetve, hogy szintetikus E-vitamint tartalmaz, vagy nem volt feltüntetve és a telefonos érdeklődésre elmondták, hogy úgynevezett dl-alfa-tokoferolt tartalmaz, ami a szintetikus E-vitamin neve. A tapasztalat tehát az, hogy amennyiben nem harsog a termék címkéjén az, hogy természetes vagy d-alfa-tokoferol, akkor nem az. Kár, hogy a nevükben csupán egyetlen “l” betű a különbség. Főleg azért, mert az árában háromszoros az eltérés. A természetes forma háromszor többe kerül.

Az árkülönbség egyébként indokolt lehet. Gondoljunk csak bele, hogy mi kerül többe: egy gumicsirke vagy egy valódi?

Észterek: acetátok és szukcinátok

A nyers e-vitamin nem túl stabil valami. Levegő hatására órák alatt képes oxidálódni, amit avasodásnak hívnak a zsírok esetében. Tulajdonképpen ezért kell fogyasztanunk. A testünkben is ezt a gyors antioxidáns hatását élvezzük. Hamarabb lép kapcsolatba a sejtkárosító szabad gyökökkel, mint a szöveteink. Emiatt védi a sejteket.

A különféle tokoferol észterek, mint az acetát és a szukcinát sokkal ellenállóbbak az oxigén károsító hatásának, ezért előszeretettel használja őket az ipar.

Miután lenyeltük, a molekula ketté válik az emésztőrendszerben és leválik róla a az acetát vagy szukcinát gyök. Ez után éppen olyan mértékben hasznosul, mint az eredeti nyers tokoferol forma. Emiatt nincs különbség a két forma biohasznosulását illetően.

Összességében az a lényeg, hogy a napi elfogyasztott mennyiséget meg kell növelnünk, és ha már fogyasztjuk, a d-alfa változatot keressük, mert az értékesebb.

Ref: Foods, fortificants, and supplements: where do Americans get their nutrients? J Nutr. 2011;141(10):18-47-1854.

Ez megosztható!

PinIt
Top