Kálium – egy rendhagyó termékbemutató

vitaking-multi-sport-italpor-izzados-izmos-no

A Vitaking Multi Sport izotóniás italt fokozott fizikai terhelés – például sportolás – és erős verejtékezés alkalmával – például kánikula idején – tanácsoljuk fogyasztani. Vitaminok mellett tartalmaz jelentős mennyiségű ásványi sót is, elsősorban foszfort, káliumot és magnéziumot, kisebb mennyiségben mangánt, kalciumot és nátriumot is. Sokszor kérdezik az emberek, hogy miért van ebből ennyi, abból annyi a termékben és önjelölt “vitaminszakértők” megkérdőjelezik egyes összetevők hasznát – sőt van aki egyenesen veszélyesnek tartja a fogyasztását. Az ő ostobaságaik cáfolatára gondoltam, hogy leírom az okát, hogy a leggyakrabban kritizált összetevők miért vannak benne és miért fontosak azoknak, akiknek ezt a terméket kifejlesztettük: a sportolóknak.

A só nem egyenlő nátriummal vagy káliummal

A nátrium mérgező. Már igen kis mennyiségben is. A klór szintén erősen mérgező. Az ezekből képződött nátrium-klorid (konyhasó) pedig nem mérgező. Amennyiben a napi étrendünkben szereplő pár gramm konyhasó valami csoda folytán felbomlana a hasunkban nátriumra és klórra, az külön-külön is megölné bármelyik élő szervezetet. Azonnal. Szerencsére a természetben és a konyhánkban ezek együtt, kötésben fordulnak elő és só mikor megesszük, só mikor elhagyja a szervezetünket különféle utakon (széklet, vizelet, verejtékezés).

A kálium-klorid és a legtöbb olyan káliumsó esetében, ami az étrendünkben előfordul a helyzet hasonló. Nem kell tartanunk akut mérgezéstől és csak egyik-másik tartós és aránytalan fogyasztása okozhat hosszabb távon egészségkárosodást. A mérgező mennyisége 3 gramm a konyhasó esetében és 2,6 gramm kell testsúlykilogrammonként a kálium-kloridból, ha valaki azzal akarna öngyilkos lenni. Ez egy 80 kilós ember esetében 20dkg vagy annál is több só egyidejű elfogyasztását jelentené, ami nem életszerű és szerintem még senki nem tudta kipróbálni anélkül, hogy kihányta volna a lenyelt mennyiséget.

A víz nem veszélyes?

Írhatnék itt most arról, hogy egy megerőltető izommunka alkalmával hogyan áramlik ki kálium a sejtekből a vér irányába, melynek jelentős része távozik a verejték és a vizelet által. Írhatnék rémtörténeteket arról, hogyan tölti túl a vérpályát az a víz (kóla, sör, stb…), amit ezt követően megiszik a sportoló, még mielőtt rendeződött volna a sejtfal két oldalán a sókoncentráció és miként reagálja ezt le a központi idegrendszer (tévesen) és idéz elő hirtelen még intenzívebb izzadást és ezzel további sóvesztést még mielőtt az azt megelőző helyreállt volna. Ezt nem csak a sportorvosok ismerik, hanem minden sportoló is. A szöveteik még mindig a dehidratáció állapotában vannak és emiatt fokozódik a szomjúságérzés, ami ördögi körré válhat aminek a súlyos következményei gyengeség, hányinger, hányás és a végén agyödéma.

Mindezt nem a nagyfokú vízveszteség okozza, hanem a gyors és nagyfokú káliumvesztés.

Ráadásul ha nem vízzel, hanem vérmérséklettől függően szénsavas üdítőitallal vagy sörrel pótolná a vízveszteséget a sportoló egy bő verejtékezés után, ezek értágulatot fognak eredményezni a gyomorban, ami tovább fokozza a folyadékfelszívódás ütemét. Ezt semmiképpen nem tanácsolom. Tovább ronthat az amúgy sem fényes állapotán.

A különféle izotóniás italok, mint a Vitaking Multi Sport ital sokkal enyhébb kezelését jelentik a víz és kálium vesztésnek, ami az erőkifejtés és verejtékezés természetes velejárói, mint akár a tiszta víz, akár a különféle üdítőitalok vagy sörök.

Miért is van Kálium-karbonát a Vitaking Multi Sport Italporban?

A kálium-karbonát nem kálium és nem kálium-klorid. Ezt ugye kifejtettem pár bekezdéssel feljebb. Attól, hogy a nevében szerepel a kálium, ezek lényegükben, tulajdonságaikban és élettani hatásukban teljesen eltérő vegyületek. Csak buta vagy rosszindulatú “szakértők” kevernek össze ostobaságból vagy szándékosan ennyire eltérő anyagokat. Sajnos az elmúlt években számtalan ilyen írás bukkant fel az interneten a káliumról és egymásról másolva terjesztik elmeháborodott elméleteiket. Az általuk okozott kár jelentős és nem az izotóniás italok gyártóinak okoznak károkat, hanem azoknak, akik olvassák az agymenéseiket.

A kálium-karbonát és kálium-bikarbonát teljesen veszélytelen élelmiszer adalékok, amiket számtalan módon használ fel az élelmiszeripar (E501). Nincs napi maximum beviteli határa, és nincs ismert mellékhatása. Sav és hő hatására lebomlik, miközben szén-dioxid szabadul fel. Ennek a jelenségnek köszönhető, hogy megnöveli a tészták térfogatát, lazábbá téve állományukat.

A Vitaking Multi Sport italporban van c-vitamin (aszkorbinsav) bőséges mennyiségben, ami vízzel keveredve savas közeget alkot. Ez a savanyú folyadék azonnal pezsgésre készteti az italpor kálium-karbonát tartalmát és egy óvodából ismert jelenségnek leszünk tanúi. A felszabaduló széndioxidtól az italpor frissebb ízű, üdítőbb lesz, miközben a kálium az aszkorbinsavval egyesülve kálium-aszkorbát formává alakul. Ez szintén ismert és ártalmatlan élelmiszeripari (E303)  vegyület, amit antioxidáns és savanyúságot szabályozó hatása miatt gyakrabban használunk, mint az erősen savanyú aszkorbinsavat.

Potassium_Ascorbate_60A keletkezett kálium-aszkorbátról sok mindent el lehet mondani de azt, hogy hirtelen szívleállást okozna, csak erős rosszindulattal. Számtalan vitamingyártó választékában kapható tisztán kálium-aszkorbát, mint olyanoknak ajánlott c-vitamin akiknek a hagyományos aszkorbinsav emésztési gondokat okozna.

Még pár szót a káliumról, ha már előkerült

A leggyakrabban megkérdőjelezett összetevő a termékeinkben a kálium.

Kezdeném a vélemények mentes ténnyel: hazánkban egy becsületes férfi átlagos napi káliumbevitele 3,0 gramm, a nőké picit kevesebb: 2,7 gramm. Egyik sem éri el a táplálkozás szakértők által ajánlott 4,5-5 g/nap mennyiséget.

Az ásványi só pótlás jelentőségét az adja, hogy az emberi sejtek térfogata csak akkor marad változatlan, ha a környezetében lévő folyadék ozmotikus nyomása ugyanakkora, mint a sejt belsejében. Ezt nevezik izotóniának. Tulajdonképpen a a testben található nátrium/kálium/víz egyensúlyának finom szabályozásáról van szó. De miközben nagy propagandát kap a nátrium-klorid (konyhasó) bevitelének csökkentése, senki nem mer beszélni arról, hogy a kálium arányának növelése – legalább az egészséges és javasolt szintig – kívánatos lenne. Pedig ezeknek nem elsősorban a mennyisége, hanem az arányuk a felbomlása okozza a velük kapcsolatos gondokat.

Amikor ennek a két ásványi-anyagnak az egyensúlya felborul, több probléma is jelentkezhet:

  • Folyadék-visszatartás vagy ödéma a bokák, az ujjak és a szem körül
  • Magas vérnyomás
  • Alvási problémák
  • Szorongás vagy feleslegesnek tűnő stressz érzete
  • Magasabb koleszterinszint
  • Vércukor problémák

A szervezetben normálisan négyszer annyi kálium található, mint nátrium. A magyar étrend éppen fordítva: négyszer annyi nátriumot tartalmaz, mint káliumot. Miért is küzd a populációnk a fent felsorolt tünetekkel?

Az emberek túl sok nátriumtartalmú élelmiszert fogyasztanak és nem esznek elég káliumot tartalmazó élelmiszerek. Ráadásul bizonyos közkedvelt élelmiszerek és tevékenységek fokozzák a szervezetünk kálium ürítését. A stressz, például növeli a kálium vizeleten keresztüli csökkenését. Ennek eredménye magasabb nátriumszint a szövetekben, ami folyadék-visszatartást és magasabb vérnyomást okoz. A kálium élettanilag olyan hatású ásvány, hogy megnyugtatja a testet. Elegendő kálium hiányában, a személy könnyen irritálható, feszült és ideges. Ez az, amiért hangsúlyozni szoktam a káliumban gazdag étrend követését.

A magas zöldségtartalmú étrend alapvetően biztosítaná a mindennapi kálium szükségletet azoknak, akik nem végeznek extrém fizikai munkát vagy sportolnak versenyszerűen. Édesburgonya, paradicsomszósz, cékla, mangold, bab és borsó … hogy csak az extrém magas káliumtartalmú zöldségeket említsem. A banán például magas káliumtartalmáról híresült el, pedig a kalóriatartalmához képest alig tartalmaz káliumot. Banánból naponta 10-12 darabot kellene megennünk az ajánlott káliumbevitel eléréséhez, ami magas kalória tartalma miatt nem célszerű. Töltse le és fussa át káliumtáblázatunkat és ne féljen a magas káliumtartalmú étrendtől. Nem ártalmas, sőt ez az egészséges, még ha a “szakértők” az ellenkezőjét is állítják.

Forrás: Dr. Frenkl Róbert: Sportorvostan 1984 Medicina Kiadó

vitafer ad banner

Ez megosztható!

PinIt
Top