Kávé a legfőbb antioxidáns forrásunk

Kávé fogyasztás élettani hatásai

Mivel a magyarok fele naponta megiszik legalább egy csésze kávét, bátran kijelenthetjük, hogy a magyar ember étrendjének legfőbb antioxidáns forrása a kávé. Most sok dietetikus felkapja a fejét erre a kijelentésemre, de ha elővesznek egy zsebszámológépet és összeadják egy átlagember étrendjének teljes antioxidáns és bioflavonoid tartalmát rá fognak jönni, hogy a kávé első helyét semmi nem veszélyezteti. A legritkább esetben gondolunk úgy a kávéra mint élelem forrásra. Pedig a benne található mikrotápanyagok fontosabbak a mindennapi egészségünk szempontjából mint a koffein tartalma ami miatt iszogatjuk ha kell, ha nem.

Az egészségügy mantrája a kávéval kapcsolatban az, hogy kerüljük, mert az ártalmas a szív egészségére. Ennek oka az, hogy a kávé koffein tartalma megnöveli a pulzusszámot és a vérnyomást és ez hajlamosabbá tesz a szívrohamra – éppen úgy, mint a kocogás.

Közelmúltbeli epidemiológiai kutatások azonban azt tárták fel, hogy a kávéfogyasztás egyáltalán nem növelik meg az esélyt a szívbetegségekre. Éppen ellenkezőleg. Még az a furcsa helyzet is előállt, hogy a nagyszámú résztvevő között voltak olyanok (több mint 2000-en) akik korábban már átestek szívinfarktuson és az ő esetükben 24 százalékkal volt kisebb az esélye egy második infarktusnak azok közt akik fogyasztottak kávét mint akik egyáltalán nem.

A másik mantra az orvoslásban a kávé ellen az, miszerint megnöveli az esélyt a diabéteszre. Az ezzel kapcsolatos vizsgálat, hogy hogy nem, éppen ennek ellenkezőjét igazolta. A kávéfogyasztás csökkentette az esélyét a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának. Jóllehet a már cukorbeteg emberek esetében tényleg vércukor ingadozást okoz, ami kerülendő.

Számos más előnye is van a kávéfogyasztásnak. Bizonyítottan csökkenti az esélyét a májrák, a vastagbélrák, a Parkinson kór és a vesekő kialakulásának.

Koffein – mentes vagy nem mentes?

Nem kizárólag a koffein a felelős a fenti előnyös élettani hatásokért. Pár egyéb más antioxidáns mellett a magnézium is szerepet játszhat. Ugyanis a koffeinmentes kávét fogyasztók körében hasonló eredményt értek el, amennyiben napi több csésze kávét ittak.

ref.: vitaminbiblia.hu

Ez megosztható!

PinIt
Top